Galeria M

  • polski
  • English

BEAUTIFICATION

Małgorzata ET BER Warlikowska, Aleksandra Janik, Magdalena Hlawacz

1 - 13 kwietnia 2016
Galeria M Odwach

BEAUTIFICATION

Artystki – Małgorzata ET BER Warlikowska, Aleksandra Janik, Magdalena Hlawacz i organizatorzy – Galeria M Odwach działająca pod patronatem Związku Polskich Artystów Plastyków we Wrocławiu oraz Galeria Pierwsze Piętro Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Opolskiego serdecznie zapraszają na wystawę BEAUTIFICATION.

Wystawa zaplanowana została w dwóch przestrzeniach:

w Galerii M Odwach we Wrocławiu
ul. Świdnicka 38a
do 1 do 13 kwietnia 2016 r.
otwarcie wystawy 1 kwietnia o godz. 19.00

oraz

w Galerii Pierwsze Piętro w Opolu
ul. Krakowska 1
do 15 kwietnia do 4 maja 2016 r.
otwarcie wystawy 15 kwietnia o godz. 17.00

Wystawa jest częścią artystyczno-naukowego projektu pt. BEAUTIFICATION realizowanego we współpracy z Michałem Wanke z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Opolskiego i jego zespołem. Podsumowaniem będzie dwujęzyczna publikacja.

Współczesne osobiste masowe media, cyfrowa fotografia i nasze cyfrowe tożsamości (re)prezentowane w tzw. mediach społecznościowych rządzą się zasadą ekonomii uwagi. Po marzeniach o wyzwoleniu w cyberprzestrzeni i wirtualnym uwolnieniu umysłu niewiele zostało. Nasze ciała nigdy nie były tak wystawione na spojrzenie jak dziś, a wyzwanie odpowiedzialności za ich piękno nie stanowiło tak wielkiego problemu. Koncentracja na sobie, wyzwanie do tworzenia siebie jak marki, mikro-celebryckość naszych profili w mediach, zdjęć z wakacji, portretów paszportowych nie rozbrzmiewa w społecznej próżni. Jesteśmy narcyzami, ale w przeciwieństwie do greckiego młodzieńca, nie oszałamia nas widok naszych selfie, bo dobrze wiemy – w przeciwieństwie do niego – kogo przedstawia. Przed nami wyzwanie do upiększania – siebie i swojego otoczenia. Dobrze wiemy, że na naszym selfie jesteśmy my, przedmiot potencjalnych ulubień i komentarzy. Nasz portret nas nie zaskakuje – mamy dużo pracy i dużo standardów do wypełnienia. Nienawidzimy swojego odbicia tak bardzo, że musimy je upiększać. – Michał Wanke, Opole

Nowadays in our consuming societies we can see that there is a mechanism of mass production and mass consumption of beauty, meaning that we consider beautiful only whatever is potentially consumed and reproduced by the beauty idols. There has been this false need created by the beauty industry that forces the camera even deeper in the way that we exist as social entities. This need is constantly fuelled by the structure of the mass media which promotes a positive evaluation of beautification, in image and in likeness of the celebrities, which basically is a process of  mimicking the celebrities. Now beauty exists only within the norms of beauty and the individuals are entrapped in a vicious cycle of becoming beautiful only through their very alienation, so the more beautiful someone is considered to be, the more she or he embrace this mechanism of alienation which is called beautification. The question that comes to mind while looking at these pictures is, how can we find a way of de-beautification, because what we really need is to find a way of being beautiful without contradicting the essence of beauty, which is the each person’s uniqueness. – Sebastian Kizito, Ateny

Małgorzata ET BER Warlikowska (ur. w Gdańsku)
Absolwentka Wydziału Grafiki wrocławskiej ASP. Dyplom w Pracowni Grafiki Artystycznej prof. Haliny Pawlikowskiej w 1996 roku. W roku 2000 przebywała na stypendium artystycznym na University of Akron w USA. Od 2013 roku na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Pracowni Ekspansji Graficznej na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu.  Wraz z XY ankąmierzejewską tworzy grupę artystyczną Stary Banan, organizującą działania performatywne w przestrzeni publicznej. Zajmuje się grafiką, instalacją, rzeźbą, malarstwem.

Aleksandra Janik (ur. w Katowicach)
Absolwentka Wydziału Grafiki wrocławskiej ASP. Dyplom w Pracowni Grafiki Artystycznej prof. Haliny Pawlikowskiej w 1996 roku. Stypendystka DAAD Hochschule für Bildende Künste, Braunschweig, Niemcy w latach 1996/1997. Od 2010 roku prowadzi pracownię Pracowni Druku Cyfrowego i Technik Eksperymentalnych na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Zajmuje się grafiką, fotografią, projektowaniem graficznym.

Magdalena Hlawacz (ur. w Opolu)
Absolwentka Wydziału Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom w pracowni prof. Nicole Naskova w zakresie malarstwa w 2001 roku. Obecnie zawodowo związana z Instytutem Sztuki Uniwersytetu Opolskiego, jako adiunkt w pracowni Rysunku i Grafiki Interdyscyplinarnej. W swojej pracy artystycznej zajmuje się działaniami z pogranicza fotografii, grafiki i malarstwa.

Zapraszamy!